Kromhoutmotoren Type "LW", "LS", "LSK"

 

 

De Kromhout-Gardner.

Met de nieuwe "H" motor kwam men er evenwel niet.

De gedachte die in feite de redding gebracht heeft,

was om de motorenproductie op een nieuw gebied,

namelijk dat van het sterk opkomende wegtransport,

over te brengen.

Voor het construeren van een nieuw type automotor

volgens eigen vinding ontbrak de tijd.

 

De Engelse firma L. Gardner & Sons te Patricroft bij

Manchester, een sinds 1868 bestaande motorenfabriek,

had evenals de Kromhout een jarenlange ervaring in de

bouw van scheeps- en industriemotoren.

De Gebr. Gardner hadden in 1928 een snellopende

viertact dieselmotor met directe inspuiting ontwikkeld

die een jaar later in productie kwam als de L2 serie,

leverbaar in 2, 3, 4 en 6 cilinder.

Diesel was aanzienlijk goedkoper dan benzine.

In 1931 bracht Gardner een lichtere versie uit en

werd als LW motor gepresenteerd.

Eveneens weer in de serie 2-, 3-, 4-, 5-, 6-, en

zelfs een 8 cilinder. De 2 en de 8 cilinder in

hoofdzaak als scheeps- of industriemotor.

De 3-, 4-, 5-, en 6 cilinder waren speciaal ontworpen

als krachtbron voor trucks en bussen.

 Het succes van de nieuwe motoren in Engeland was

enorm en vele transportbedrijven en

autobusondernemingen schakelde over op diesel.

Ook op het continent trok dit succes de aandacht en

in 1932 verkregen zowel het Franse truckmerk "Bernard"

als de Belgische "Miesse" een bouwlicentie voor

Gardner LW motoren.

De Kromhoutdirectie prees zich dan ook gelukkig

toen men in augustus 1932 eveneens een licentiecontract

kon afsluiten met het alleenrecht voor Nederland en koloniën.

Na aanschaf van de benodigde machines begon men in 

de Kromhoutfabriek onmiddelijk met de productie.

In september 1933 werd de eerste proefmotor

geleverd in een Krupp autobus.

Een goed jaar later had deze motor er 80.000 km. op zitten.

Het brandstofgebruik was gemiddeld 1 liter op 5,6 km.

terwijl de reparaties nihil waren.

Op 6 mei 1935  werd een afzonderlijke N.V. Kromhout Auto Industrie

opgericht. De Kromhoutfabriek ging chassis bouwen voor trekkers, vrachtwagens en autobussen.

Lees hierover meer bij "chassisbouw"

 

Gardner type L2

 

 

Kromhout, type 2-LSV

 

 

Kromhout 4-LW automotor

 

 

Kromhout 3-LSK met BREVO keerkoppeling.

 

 

7 stuks generatorsets.