Kromhoutmotoren

Type "A-190" en de "F-240"

 

 

DE ONTWIKKELING VAN DE "A"-MOTOR.

 

In 1939 was men gestart met de bouw van een tweetact proefmotor type 6-A-130, opgevolgd door het type 2-A-210 en vervolgens in 1941 het type 1-A-340.

Door de omstandigheden van de 2e wereldoorlog werd de ontwikkeling stopgezet.

Pas in 1949 verschijnt op de proefstand een motor van een geheel nieuwe constructie, de A-190.

 

Wel stemt deze 4-A-190 DO, (Direct Omkeerbaar) in beginsel overeen met de vorige proefmotor, doch de bouwwijze is op vele punten afwijkend. De 4-A-190 is een viercilinder tweetact scheepsmotor.

Cilinderboring 190 mm., slag 350 mm., 50 epk per cilinder, toerental 428-500 omw./min.

 

 

De resultaten waren gunstig zodat de KMF is overgegaan tot vervaardiging van 2 t/m 8 cilindermotoren.

De "H"-motor is uiteindelijk door deze motor vervangen.

Het brandstofgebruik van deze motor is ten opzichte van de "H"-motor gedaald tot minder dan de helft.

Het motorgewicht per pk bedraagt zelfs nog minder dan één-vijfde.

De gemiddelde zuigerdruk is ongeveer verdrievoudigd. De motor is voor zowel stationaire als voor scheepsdoeleinden geschikt. De laatste al of niet uitgevoerd met een keerkoppeling.

 

A-190

 

                                                                                                                                                                      F-240

 

                                           6-A-190

                                ------------------------------

                                        --------------

Een nieuw type Kromhoutmotor.

 

De motorontwikkeling stond echter niet stil.

In 1953 start men met de ontwikkeling van een viertact motor, de F-240, ter vervanging van de A-190.

Boring 240 mm., slag 260 mm., vermogen 50-83 epk per cilinder.

Toerental 600-1000 omw. p/min.

In 1954 -'55 start de productie met 3-, 4-, 6- en 8 cilinder motoren.

In 1958 wordt een 3- en een 6- F-240df ontwikkeld als dual-fuel motor, een motor met een brandstofmengsel van gas en dieselolie. Zoals gebruikelijk in de ontwikkeling is ook deze motor voor diverse doeleinden toepasbaar.

Zowel stationair als noodstroomaggregaat, generatorsets voor pompgemalen, binnenvaartschepen, sleepboten en voor de visserij in de viskotters.

 

De productie liep tot 1968 door tot het moment dat de Kromhout Motoren Fabriek door Stork-Werkspoor werd overgenomen. De productie van de F- en TV-motoren wordt voortgezet bij Stork-Werkspoor Diesel in Zwolle.

 

6-F-240

------------------------------------------

--------------------

De FV-240

1960........  Ontwerp van de F-motor in V-vorm, met drukvulling,

12 t/m 16 cilinders, max. 3600 epk. bij 1000 omw./min.

 

Hiernaast het houten model van het

         type 8-FVHD-240 zoals vermeld in het 

         Kromhoutnieuws van december 1958.

         In 1960 nog in ontwikkeling,

         doorlopend naar 1961. 

         In 1962 een melding dat de motor bijna gereed is

         In 1964 en daarna géén melding meer

          over de verdere ontwikkeling.

 

         De TV-120 en de TVHD-120 met drukvulling

         krijgt alle prioriteit.    

 

 

 

Op 15 oktober 2012 kreeg ik een leuke reactie op het onderschrift van de bijgaande foto's van de FVHD-240. (Zie hier onder) Ze waren afkomstig van de man in het midden bij de foto, zijnde de constructeur - tekenaar van deze motor. Voor de techneuten onder de lezers wellicht leuke aanvullende info.

 

Bij de foto van de FVHD 240 motor, met vijf personen ernaast, staat de vraag of deze in productie was.

Dit is niet het geval. De afgebeelde motor is een proefmotor omdat de constructie totaal anders is dan de bestaande F240 lijnmotoren.

 

In tegenstelling tot de bestaande lijnmotoren is het cilinderblok van de V-motor van staal en geheel gelast.

De beide cilinderrijen zijn t.o.v. elkaar in langsrichting wat verschoven zodat het mogelijk was twee drijfstangen naast elkaar op een kruk van de krukas te plaatsen.

 

De krukas is ook anders en gesmeed bij  de RDM in Rotterdam.

In de breedte is, telkens tussen de cilinders, een gietstalen framedeel gelast wat aan de onderzijde de krukaslagering bevat.

Een hangende krukas dus! Het carter is niet meer dan een smeerolie opvangbak.

 

Een proefmotor dus om alles te weten te komen van de optredende krachten in het stalen cilinderblok tijdens bedrijf.

Toen ik Kromhout verliet, even voor de definitieve overname, stond de motor bedrijfsklaar op de proefstand.

Of de motor ooit gestart is weet ik niet en waar deze is gebleven ook niet.

(De naam is bij de webmaster bekend)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier nog - links - in de montageafdeling.                                                                Trotse werknemers bij hun nieuwe motor...

Alleen.... niemand weet of deze motor ooit bij de KMF in productie is geweest.

Lijkt wel veel op de motor die Stork later leverde....

--------------------------------------

Info van Frans de Haan - 28 maart 2013 17:22 u.

Hallo Kromhouters,

 

Ik heb ruim 40 jaar gewerkt bij Stork Dieselmotoren Zwolle, later bekend als Wartsila-Zwolle. In de jaren 70 en 80 hebben wij in Zwolle ontzettend veel F-240 motoren gemaakt, 6-8 en 9 cilindermotoren. Wat de F240-V uitvoering betreft kan ik zeggen dat die motor uit Amsterdam kwam en dat die jaren lang in Zwolle in opslag heeft gestaan.

Ik weet zeker dat hij nooit heeft gedraaid.

Waar hij is gebleven weet ik helaas ook niet.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb