Kromhoutmotoren

Type "G-108", "HG-108", "GS-108"

DE ONTWIKKELING VAN DE "G"-MOTOR.

 

In 1947 bouwde Kromhout een nieuwe dieselmotor, de 6-G-108.

Het licentiecontract voor de bouw van Gardnermotoren was in 1947 afgelopen en dat bood Kromhout de gelegenheid om eigen ideeën bij de bouw te verwezelijken.

De op de RAI-tentoonstelling van 1948 getoonde HG motor, vanwege het horizontale blok ook wel genoemd:

"Het scholletje", was slechts een prototype, waarvan het vermogen gelijk was aan dat van de LW, namelijk 108 epk bij 1800 toeren per minuut.

Door toepassing van een "Rootsblower" had men dit vermogen kunnen opvoeren tot 150 epk.

Boring en slag van de "G" motoren was eveneens gelijk aan die van het LW type, namelijk 108 x 152,4 mm.

Het belangrijk verschil met de LW motor was dat carter en cilinderblok bij de "G" motor aaneen gegoten waren. Bovendien waren natte verwisselbare cilindervoeringen toegepast waardoor vervanging op eenvoudige wijze kon plaatsvinden door de cilinderkop te demonteren.

Het zou nog tot 1951 duren vóórdat de G-motoren in serie gebouwd werden.

Uiteindelijk zijn de LW en LS motoren geheel vervangen door de GS-108 en later door de TS-117.

 

De nieuwe Type "T-117", "HT-117", "TS-117", "TV-117", "TVHD-117"

 

De vraag naar Kromhoutmotoren was groot en vooral in de visserij was veel belangstelling.

De schepen werden groter en dat vroeg om meer vermogen.

Zowel voor de voortstuwing als voor generatorsets.

Maar ook bij de transportwagens was er vraag naar meer vermogen.

De "G" motor werd doorontwikkeld met een boring van 108 naar 117 mm.

Veel gelijk is gebleven. De verstuivers zijn gelijk, doch de oorspronkelijke Bosch brandstofpomp van het type "A" werd vervangen door het zwaardere type "B", waarin bovendien plunjers toegepast werden met een diameter van 7 mm. tegen 9 mm. in het oude type.

Uiteindelijk is, naast zwaardere zuigers en drijfstangen,

ook de krukas van de TS vanwege de hogere belasting verdikt.

De horizontale motor wordt toegepast in bus-chassis en bedrijfswagens.

 

6-GSK-108

 

6-GSV-108, generatorset

 

8-TS-117

 

6-HG-108   "Het scholletje"

 

 

                                                                                                                                                               TVHD-128

 

 

De nieuwe HT-117, T-117, TS-117 en de TV-117.

 

De vraag naar Kromhoutmotoren was groot en vooral in de visserij was veel belangstelling.

De schepen werden groter en dat vroeg om meer vermogen.

Zowel voor de voortstuwing als voor generatorsets.

Maar ook bij de transportwagens was er vraag naar meer vermogen.

De "G" motor werd doorontwikkeld met een boring van 108 naar 117 mm.

Veel gelijk is gebleven. De verstuivers zijn gelijk, doch de oorspronkelijke Bosch brandstofpomp van het type "A" werd vervangen door het zwaardere type "B", waarin bovendien plunjers toegepast werden met een diameter van 7 mm. tegen 9 mm. in het oude type.

Uiteindelijk is, naast zwaardere zuigers en drijfstangen,

ook de krukas van de TS vanwege de hogere belasting verdikt.

De horizontale motor wordt toegepast in bus-chassis en bedrijfswagens.

 

 

12 TV-117