KROMHOUTMOTOREN.

Op 16 januari 1911 werd de eerste R.O.-Kromhoutmotor van 35 pk geleverd.

                 Type RO-II scheepsuitvoering                                                                               Type RO-I stationair

 

 

Tot nu toe zult u het bekende Kromhoutlogo gemist hebben.

Jan Goedkoop schrijft er het volgende over:

Van 1913 valt te melden dat in het najaar in samenwerking met onze huisvriend en schilder Eden

ons fabrieksmerk ontworpen en officiëel gedeponeerd werd.

Het stelt een motor voor op een krommer of kromhout, waarin het woord "Kromhout".

Sedert dien prijkt het op al onze publicaties, briefpapier en producten, terwijl het bij de uitbreiding van de fabriek in 1925

ook in de tegels in den gevel aan de IJ-zijde aangebracht werd.

 

 

De productie van Kromhoutmotoren liep zeer voorspoedig.

 

De Jonge Zweedse constructeur Martin Kähr, die in 1913 bij de Goedkoops in dienst trad, ontwikkelde een Middeldruk of "M"-motor die, aanvankelijk met waterinjectie maar later, door o.a verhoging van de compressie, zonder de schadelijke waterinjectie, uitstekend bleek te voldoen.

Ze werden uitgevoerd in 14, 20, 26 en 130 epk. Bij het uitbreken van de oorlog in 1914 keerde Kähr naar zijn vaderland

vanwege dienstplicht terug, waarna Jan Goedkoop verder verbeterde en men de seriebouw ter hand nam.

 

 

1914: Productie van één cilinder, 8 t/m 50 epk.

  M-00,    8 P.K. 550 omw. p. min.

  M-0,    12 P.K. 480 omw. p. min.

    M-I,    20 P.K.  425 omw. p. min.

     M-II,   26 P.K.  375 omw. p. min. 

  M-III,   35 P.K.  330 omw. p. min.

  M-IV.   45 P.K.  300 omw. p. min.

 

 

1914: Productie van twee cilinder, 16 t/m 130 epk.

   Alle types, tevens een 2-M-V 130 P.K.  240 omw. p. min.

1914: Productie van vier cilinders, 105 t/m 260 epk.

  4-M-II   105 P.K.  375 omw. p. min.

  4-M-III  140 P.K.  330 omw. p. min.

  4-M-IV  180 P.K.  300 omw. p. min.

  4-M-V   260 P.K.  240 omw. p. min.

 

 

 

3 verschillende cilinderkoppen.

Het gloeioppervlak is verkleind, de verbrandingsruimte veranderd

1923: De cilindrische motorkop is vervangen door een bolvormige.

en de compressie verhoogt, waardoor het brandstofverbruik enigszins verlaagt is.

Hierbij steeg ook het vermogen. 14 PK werd 15 PK. 26 PK. werd 30 PK. enz.

 

M-4 met bovenbrander

                                        2-M-4, 100 epk.

 

De grootste motoren van het type Middeldruk zijn o.a. gebouwd voor het motorpassagiersschip "W.F. VAN DER WIJCK".

De installatie bestond uit 2 stuks 6 cilinder gloeikopmotoren van elk 500 P.K., 225 omw. p. min.

Het gewicht van één motor was bruto ca. 36 ton.

 

          Kromhout Middeldruk type 6-M-6

 

"Deutsche Kromhout Motorenfabrik".

 

Op initiatief van een directeur van een Visserij-onderneming te Brake a.d. Wezer,in Oldenburg  Duitsland, werd in 1911 een contractvoor een nieuwe onderneming getekend.

Het licentiecontract gaf haar het alleenrecht van de bouw en de verkoop van Kromhoutmotoren voor Duitsland en zijn koloniën.

In december 1912 werd de fabriek, geheel overeenkomstig het Nederlands voorbeeld, geopend.

Aan de hoog gestelde verwachtingen heeft deze dochterfabriek echter niet voldaan.

Toen zij in 1931 geliquideerd werd, had zij de firma meer zorg en verlies dan profeit opgeleverd.

 

                      Duitse Kromhoutfabriek